313 يار امام زمان چه کساني هستند؟
* هنگامي که از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم در مورد آيه ي 54 سوره مائده سؤال کردند، پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلّم دست خود را بر شانه ي سلمان فارسي نهاد و فرمود: «منظور از اين ياران ، هموطنان اين شخص هستند».
سپس فرمود: «لَوْ کانَ الدَّينُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَيّا لِتَناوَلَهُ رجالٌ مِنْ اَبْناء الْفارْسِ »
اگر دين به ستاره ي ثريا بسته باشد و در آسمانها قرار گيرد ، مرداني از فارس آن را در اختيار خواهند گرفت («نورالثقلين»، ج 1، ص 642)
*امام صادق (عليه السلام) فرمود: «اتّقِ العرب فإنّ لهم خبر سوء ، أما أنّه لميخرج مع القآئم منهم واحد»؛ «از عرب بپرهيز، زيرا براى آنها خبر ناگوارى است. آگاه باش كه هيچ كس از عرب با قائم خروج نخواهد كرد.» (بحارالأنوار، ج 52، ص 333)
* أَيْنَ ما تَکونوا يَأتِ بِکُمُ اللهُ جَميعاً (بقره/148) «هر کجا که باشيد خداوند شما را حاضر مي کند»
امام باقر عليه السّلام در تفسير آيه فرمود: «منظور ياران قائم هستند که 313 نفرند ، به خدا سوگند منظور از امّت معدوده (که در آيه 8، سوره هود آمده) آنها هستند ، به خدا سوگند در يک ساعت همگي جمع مي شوند همچون پاره هاي ابر پائيزي که بر اثر باد جمع و متراکم مي گردد.» («نور الثّقلين»، ج 1، ص 139، «بحارالانوار»، ج 52، ص 342)
* طبق بعضي از روايات 313 نفر از ياران مخصوص حضرت مهدي (عليه السلام) از عجم هستند. («اثباة الهداة»، ج 7، ص 92)
«اعاجم» يعني غير عربها ، چنانکه هم اکنون نيز ما نشانه هايش را در ايران ، افغانستان و پاکستان و ... مي بينيم ، امام زمان (عليه السلام) ياران بسيار مقاوم و خستگي ناپذير و مخلص در اين کشورهاي عجمي دارد. همين افراد مي توانند هسته ي مرکزي ارتش نيرومند امام عصر عليه السلام را در کشور هاي عجمي تشکيل دهند و سپس به توسعه ي آن اقدام جدّي کنند. («حضرت مهدي، فروغ...»، ص 241)
ادامه مطلب...
وي يگانه فرزند امام عسکري عليه السلام يازدهمين امام شيعيان است. امام مهدي(عج) در سحرگاه نيمه شعبان 255 ق در سامرّا چشم به جهان گشود و پس از پنج سال زندگي تحت سرپرستي پدر، و مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، در سال 260 ق به دنبال شهادت حضرت عسکري عليه السلام ـ همچون حضرت عيسي عليه السلام و حضرت يحيي عليه السلام که در سنين کودکي عهده دار نبوّت شده بودند ـ در پنج سالگي منصب امامت شيعيان را عهده دار شدند. آن بزرگوار پس از سپري شدن دوران غيبت با تشکيل حکومت عدل جهاني احکام الهي را در سرتاسر زمين حاکميت خواهد بخشيد.
آخرين امام شيعيان در پانزدهم ماه شعبان 255 ق، علي رغم مراقبت هاي ويژه مأموران حکومت عباسي، در خانه امام عسکري عليه السلام چشم به جهان گشودند. تولد مخفيانه آن حضرت بي شباهت به تولد حضرت موسي عليه السلام و حضرت ابراهيم خليل عليه السلام نيست. همان گونه که اين دو پيامبر بزرگ الهي تحت شديدترين تدابير امنيتي فرعونيان و نمروديان به اراده خداوند و به سلامت در کنار کاخ فرعون و نمرود متولّد شدند، حضرت مهدي(عج) نيز در حالي که جاسوسان و مأموران خليفه عباسي تمام وقايع خانه امام يازدهم عليه السلام را زير نظر داشتند، در کمال امنيت و بدون آن که دشمنان بويي ببرند، در سحرگاه روز جمعه نيمه شعبان قدم به جهان هستي گذاشتند.
پيامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار عليهم السلام هر کدام در سخنان خود به اوصاف امام مهدي(عج) اشاره کرده اند. حضرت امام رضا عليه السلام در توصيف ويژگي هاي چهره و سجاياي اخلاقي و ويژگي هاي برجسته آن حضرت مي فرمايند: «قائم آل محمد(عج) هاله هايي از نور چهره زيباي او را احاطه کرده است رفتار معتدل و چهره شادابي دارد. از نظر ويژگي هاي جسمي شبيه ترين فرد به رسول خدا(ص) است. نشانه خاصّ او آن است که گرچه عمر بسيار طولاني دارد، ولي از سيماي جواني برخوردار است؛ تا آن جا که هر بيننده اي او را چهل ساله يا کمتر تصور مي کند. از ديگر نشانه هاي او آن است که تا زمان مرگ با وجود گذشت زمان بسيار طولاني هرگز نشان پيري در چهره او ديده نخواهد شد».
روزي عثمان بن سعيد بن عمري به همراه حدود چهل نفر از بزرگان شيعه به حضور امام عسکري عليه السلام رسيدند تا درباره جانشين آن حضرت سؤال کنند و در آينده از ايجاد اختلاف در مسئله امامت جلوگيري کنند. راوي مي گويد: وقتي عثمان بن سعيد به حضرت عسکري عليه السلام گفت: آمده ايم تا درباره مطلب مهمي که شما به آن آگاه تريد از شما سؤال کنيم، حضرت عسکري عليه السلام فرمودند: بنشين عثمان. پس از ساعتي امام عليه السلام فرمودند: آيا مي خواهيد بگويم به چه منظوري آمده ايد؟ همه گفتند: اي فرزند رسول خدا، بفرماييد. آنگاه حضرت فرمودند: آمده ايد تا درباره حجت خدا و امام پس از من بپرسيد. همه گفتند: آري. در اين لحظه ناگهان پسري که چهره درخشاني چون ماه داشت و از هر حيث به امام عسکري عليه السلام شبيه بود وارد شد. حضرت فرمودند: بعد از من پيشواي شما و جانشينم اين فرزند من است. مواظب باشيد پس از من در دين دچار آشفتگي نشويد...
دوران زندگي امام زمان(عج) به چهار دوره تقسيم مي شود:
نشانه هاي ظهور
ظهور منجي بشر در دوران آخرزمان، باوري است قطعي و همگاني . اديان و شرايع توحيدي و غيرتوحيدي و نيز بعضي از مکاتب بشري، نويد چنين روزي را به پيروان خويش داده اند . در اين ميان، اسلام با مباني قوي نظري و عملي، موضوع ظهور را به صورت صحيح تبيين کرده و با راهکارهاي مناسب و درخور، واژه انتظار و منتظر مصلح را در ميان جوامع اسلامي تبيين کرده است . واژه مهدويت و مهدي عليه السلام تبلور فرهنگ انتظار است که همه مسلمين، اعم از شيعه و اهل سنت در باور داشت آن، اتفاق نظر دارند . از زمان ظهور اسلام، پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام و صحابه و ياران ايشان، عهده دار تبيين فرهنگ مهدويت بوده اند و اين رسالت در هر عصري، ميان آنها ادامه پيدا کرده تا دوران غيبت کبراي امام زمان عليه السلام که در اين برهه مهم و حساس، علما و مبلغان ديني مسئوليت تبيين و تثبيت آن را به عهده گرفته و مردم را به فرا رسيدن روزگار ظهور اميدوار مي کنند .
ادامه مطلب...
ـ توجه امام مهدى (عج) به شيعيان خويش
انا غير مهملين لمراعاتكم, و لا ناسين لذكركم, و لو لا ذلك لنزل بكم اللاواه, واصطلمكـم الاعداء. فـاتقـوا الله جل جلاله و ظاهـرونـا.
ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم,كه اگر جز ايـن بود گرفتاريها به شما روى مىآورد و دشمنان, شما را ريشه كـن مى كردند. از خدا بترسيد و مارا پشتيبانى كنيد.
فليعمل كل امرء منكم بما يقرب به من محبتنا,وليتجنب ما يدنيه من كراهيتنا و سخطنـا, فـان امـرا يبغته فجـاه حيـن لا تنفعه تـوبه, و لا يتجيه مـن عقـابنــا ندم على حوبه
هريك از شما بايد به آنچه كه او را به دوستى ما نزديك مى سازد,عمل كند واز آنچه كه خـوشايند ما نبـوده وخشـم ما در آن است, دورى گزيند, زيرا خـداوند به طور ناگهانى انسان را مى گيرد, در وقتى كه توبه برايـش سودى ندارد وپشيمانى او را از كيفـر مـا به خـاطـر گنـاهـش نجـات نمـى دهــد.
فاتقو الله و سلموا لنا و ردو الامر الينا,فعلينا الاصدار,كما كان منا الايراد, و لا تحاولوا كشف ما غطـى عنكـم, و اجعلـوا قصـدكـم الينا بالمـوده علـى السنه الـواضحه.
از خـدا بتـرسيد و تسليـم ما شـويد , كارها را به ما واگذاريـد, برماست كه شما را از سرچشمه, سيراب برگردانيـم, چنان كه بـردن شما به سرچشمه از ما بود, در پى كشف آنچه از شما پـوشيده شده نرويد. مقصد خود را با دوستى مـا بـر اساس راهـى كه روشـن است به طـرف مـا قـرار دهيــد
ادامه مطلب...
مهدي از ديدگاه ديگر اديان
تقريباً همه كساني كه در زمينه مهدويت مطالعه دارند متفقند كه تمام اقوام جهان در انتظار يك رهبر بزرگ انقلابي به سر مي برند، و با اين كه هر كدام او را به نامي مي نامند، ولي همگي در اوصاف كلي و اصول برنامه هاي انقلابي او اتفاق دارند. به اين اتفاق جهاني در متون اسلامي نيز اشاره شده است: "السلام علي المهدي الذي وعد الله به الأمم" يا "ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون" يعني همانا در زبور(بعد از تورات) نگاشتيم كه زمين را بندگان صالح من به تصرف درخواهندآورد.(انبياء/105) نمونه هاي زير، بشاراتي است كه در كتب اديان مختلف آمده است:
ابوالحسن رازي
عالم بزرگ اهل سنت ابوالحسن رازي، از منجّمان قرن چهارم و متوفاي 376 ق و صاحب کتاب هاي الکواکب الثابتة، مرآت الاسرار و کتاب التذکرة در توصيف حضرت مهدي(عج) مي نويسد: ذکر آن آفتاب دين و دولت، آن هادي ملت و دولت، آن قائم پاک احمدي، امام بر حق ابوالقاسم م ـ ح ـ م ـ د بن الحسن المهدي(رضي الله عنه): وي امام دوازدهم از ائمه اهل بيت است. مادرش نرجس نام داشت. ولادتش در شب جمعه پانزدهم شعبان واقع شد. او در کنيت و نام با حضرت رسالت پناهي موافقت دارد و القاب شريفش مهدي و حجّت و قائم و منتظر و صاحب الزمان و خاتم اثناعشر است. صاحب الزمان در وقت وفات پدر خود امام عسکري پنج ساله بودند.
ادامه مطلب...
در دوران غيبت امام عصر(ع) و در دورة انتظار ظهور حضرتش، آداب و اخلاقي براي پيروان اهل بيت(ع) در قرآن و روايات ترسيم شده است که آشنايي و انجام آنها، راه نجات و رمز عبور سالم از اين بحران ميباشد. در روايات اهل بيت(ع) دورهاي بحراني و سخت براي ايام غيبت ترسيم شده است و ضرورت ايجاب مينمايد نسبت به آداب و اخلاق اين دوره آموزشهاي کافي را ديده باشيم، خداوند در اين خصوص ميفرمايد: «اي اهل ايمان، در کار دين صبور باشيد، يکديگر را به صبر و مقاومت سفارش کنيد و مراقب کار دشمن و خداترس باشيد، شايد رستگار شويد». حضرت باقر(ع) در تفسير اين آيه فرمودند: «يعني صبور باشيد بر انجام واجبات و يکديگر را به صبر و مقاومت در برابر دشمنان سفارش کنيد و عهدتان را با امام منتظرتان محکم کنيد»
يا در روايت ديگري از حضرت صادق(ع) در تفسير همين آيه آمده است: «يعني صبور باشيد بر انجام واجبات و در مقابل مشکلات و مصائب يکديگر را به صبر و مقاومت سفارش کنيد و عهدتان را با ائمه و پيشوايان دين محکم کنيد. (و با امامتان پا برجا بمانيد)».
در اينجا به معرّفي 14 صفت از صفات اخلاقي که لازمة يک شخص منتظر است ميپردازيم:
. ورع و رعايت محاسن اخلاقي:
آن حضرت ميفرمايند: «صاحب اين امر (امامت) غيبتي دارد که در آن روزگار، ديندار همانند کسي است که خار مغيلان را با دست خويش خُرد کند. امام سپس، اندکي خاموش ماند و آنگاه فرمود: صاحب اين امر را غيبتي است، پس بايد که بنده از خدا بترسد و به دين خويش چنگ آويزد».
پرهيز از شکّاکيّت و پيروي از راه ائمة پيشين
ادامه مطلب...
مستم و ديوانه و شيدائيم مست گل و لاله زهرائيم
آن گل زهرا که جهان مست اوست چرخه اقليم جهان دست اوست
روشنى ماه بُوَد چهرهاش ظلمت شبها بود از طرّهاش
عطر بهاران همه از موى اوست شيفتگان شيفته روى اوست
نيست به گلزار جهان خوبتر چون گلِ زهرا گلِ محبوبتر
اين گل طاها که گل سرمد است چهره ماهش چو رخ احمد است
زنده جهان از دم عيسايىاش دست خدايى يد بيضايىاش
خاتم شاهى جهان دريدش هر چه کند حکم همان آيدش
قبله عشّاق بود خال او سلطنت و مُلک جهان مال او
مىکند اعجاز چو پيغمبرى بر همگان مىکند او رهبرى
مىشکند هر چه صنم باشد او بر صف اشرار جهان تازد او
بشکند او گردن فرعونيان خوار نمايد رخ نمروديان
مىسترد اشک ز بيچارگان يار شود بر دل غمخوارگان
اى گل زهرا که جهان مست توست! عرصه و اقليم جهان دست توست!
شيفته ماه رخت، اين دلم ساختهاند از گل رويت گِلم
مستم و از عشق تو ديوانهام بر رخ زيباى تو پروانهام
يک دم از آن حجله برون آ، گلم گوشه چشمى بنما بر دلم
بر فکنى از رخ اگر آن حجاب چهره بپوشد ز رخت آفتاب
ماه من از پرده درآ، جلوه کن روح جهان را به رخت تازه کن
ظلمت و جهل بشرى حاکم است حق و عدالت به ميان غايب است
حق شده آغشته به خون در ميان عرصه ناحق شده است اين جهان
مىرسد آخر به خطش، انتظار مىشکفد در قدمش صد بهار
مىدهد آخر گل زهرا ثمر کشتى اسلام رهاند ز شر
شيفتگان منتظر راه تو منتظر چهره چون ماه تو…